Oefeningen

Opmerking: Deze pagina wordt vaak door o.a. Google verwezen vanwege de plexus solaris oefeningen. De oefeningen die hier staan zijn slechts beginnende oefeningen. Oefeningen die de plexus solaris nog meer activeren, worden hier niet gegeven. Alleen tijdens cursus en of behandelingen worden die ¬†aanvullende oefeningen gegeven. En…, voor degeen die het nog niet weet: er zit een diep geheim in een goede ademhaling verborgen.

Op deze pagina staan oefeningen ‘om lekkerder in je vel’ te kunnen zitten en of meer energie te krijgen. De ademhalingsoefeningen kunnen, mits serieus genomen, veel vitaliteit aan lichaam en geest brengen. Maak elke oefening zo vaak als dat het nodig is. Te snel doorgaan naar de volgende oefening lijdt vaak tot teleurstellingen. Wie de film ‘De karate kid’ gezien heeft, kan zich vast nog wel herinneren dat Daniel klusjes van Myagi kreeg. Die klusjes waren auto’s in de was zetten, de veranda schuren en de schutting schilderen. Daniel wou karate leren en geen klusjes doen. Hij begreep niet dat de klusjes eigenlijk oefeningen waren. Zo is het eigenlijk ook met de onderstaande oefeningen. Pas als je de oefeningen kan doen zonder er bij na te denken, dus enkel en alleen op gevoel, dan pas weet je deze oefeningen op waarde te schatten.

Leren ademhalen.

Ons hele leven halen we al adem en nu moeten we leren ademhalen? Een normale ademhaling is vrij oppervlakkig. We gaan een andere ademhalingstechniek leren. Normaal gesproken ademen we met onze borstkast. In deze en de volgende oefeningen gaan we ademhalen met ons middenrif. Als we met ons middenrif ademen zien we de buik bewegen in plaats van de borstkas. Hiermee halen we dieper adem en worden ook de diepere delen van onze longen gebruikt. Als we met onze borstkas ademhalen, blijft er vaak lucht in onze longen achter. Daardoor missen we een flink deel van onze longcapaciteit. Mensen die al ervaring met meditatie hebben, hebben vaak al dergelijke oefeningen gehad en is voor hen niet noodzakelijk om deze oefening te doen.

We beginnen door een paar keer zo diep mogelijk in- en uit te ademen. Drie tot vier keer is voldoende. Adem nu langzaam in door de neus, hou de adem even vast en adem rustig uit door de mond. In het begin kan het vasthouden van de adem moeilijk zijn, maar probeer dit langzaam op te bouwen tot je de adem een tel of vijf kan vasthouden. Deze oefening mag nooit krampachtig zijn. Het is de bedoeling dat het steeds ontspannender gaat worden. Als je te diep inademt, kan het je moeite kosten om de adem vast te houden, dat is niet de bedoeling. De uitademing moet je ook niet overdrijven, je hoeft niet alle lucht uit je longen te persen.

Doe deze oefening voor een kwartier lang en iedere dag, meerdere keren per dag mag ook. Als de oefening je gemakkelijk en ontspannen afgaat, kan je doorgaan met de volgende oefening. Dit is de basis voor enkele van de volgende oefeningen. Het is dus belangrijk dat dit je gemakkelijk afgaat.

Tweede oefening. De Plexus Solaris.

De plexus solaris is een plaats waar veel energie uit stroomt. Deze oefening heeft tot doel het energieniveau van de plexus solaris te verhogen. In latere oefeningen zal blijken dat dit een belangrijke oefening is. De plexus solaris bevindt zich ongeveer twee tot drie vingers breed onder de navel. Adem als in de eerste oefening, maar stel je voor dat je als het ware in de PS ademt. Hou de adem drie tot vijf seconden vast en adem dan weer uit. Terwijl je inademt, concentreer je je op de PS en hou de concentratie vast totdat je uitademt. Doe dit elke dag een kwartier en net zolang totdat je deze oefening weer volledig beheerst.

Met enige oefening is het voor de meeste mensen mogelijk om de plexus solaris te voelen. Dat is het doel van deze oefening.

De derde oefening. Vitalisering.

Doe oefening twee voor een tweetal minuten. Blijf tijdens de rest van deze oefening ademen als in de eerste oefening. Tijdens het inademen en vasthouden van de adem ga je je concentreren op je linker voet, net zolang totdat je linkervoet bruist van de energie. Dan doe je je rechtervoet. Vervolgens je linker enkel, je rechterenkel, linker onderbeen, rechter onderbeen enzovoort. Ga zo je hele lichaam af. Probeer tijdens het concentreren op je lichaamsdelen de botten, de haren, de pezen, spieren enzovoort te voelen. Hoe intenser hoe beter. Met deze oefening stuur je vitaliserende energie en bewustzijn naar alle delen van je lichaam.

De vierde oefening. De eerste verbinding met Reiki.

Röntgenstralen kunnen we niet zien. Toch zijn ze er. Reiki kunnen we niet eens meten, toch is het er. En of je nu wel of niet in Reiki gelooft, het werkt. Het probleem waar we nu een beetje op kunnen stuiten is de verschillende overtuigingen van de lezers. Ik heb geprobeerd om het vanuit zoveel mogelijk gezichtspunten naar Reiki te kijken en ik heb begrip voor ieders opvatting over Reiki. Zelfs voor degenen die hardnekkig volhouden dat Reiki niet eens kan bestaan ( doe de oefeningen met volle overgave en ontdek het zelf, zou ik zeggen ).

Reiki is overal om ons heen en Reiki ‘houdt’ van positieve eigenschappen, waarvan de voornaamste (naasten)liefde is. Maar ook dienstbaarheid, nederigheid, dankbaarheid. Respect voor al het leven en begrip. En nog veel meer van dit soort eigenschappen. Je mag je eigen lijstje maken (en misschien in de loop der tijd uitbreiden).

In deze oefening gaan we verbinding maken met Reiki en in ons wezen trekken. Er zijn verschillende methodes en iedereen moet zelf ontdekken wat het beste bij hem past. Je mag ook een combinatie maken als je dat zou willen.

Stel je Reiki voor als een onzichtbare energie die alles doordringt en intens wit van kleur is. Als je inademt, ‘zuig’ dan ook die witte energie mee naar binnen naar de plexus solaris en hou de adem weer drie tot vijf seconden vast. Als variant hierop kan je ook tijdens het inademen visualiseren dat je een witte straal licht via je kruin en wervelkolom naar je plexus solaris ‘inademt’. Bij het uitademen, visualiseren we dat de ‘ingeademde’ energie vanuit de plexus solaris en het onderste deel van de wervelkolom ons via de voeten het lichaam verlaat. Oefen dit een aantal dagen.